Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Poszukiwanie pracy

Drukuj

 

Poradnictwo zawodowe - online

 

Poradnictwo zawodowe świadczymy na odległość. Pisząc lub dzwoniąc, możecie Państwo uzyskać informację lub poradę dotyczącą kwestii związanych z poszukiwaniem pracy i planowaniem kariery zawodowej. Kontakt z doradcą zawodowym możliwy jest za pośrednictwem telefonu oraz poczty elektronicznej.

 

Dzięki tej formie komunikacji można porozmawiać na ważne tematy związane z doradztwem zawodowym bez konieczności wychodzenia z domu, z każdego miejsca oraz w dogodnym dla siebie czasie. Otrzymując informację m.in. w formie pisemnej, mogą Państwo skorzystać z niej ponownie w późniejszym terminie.

W ramach świadczonych usług oferujemy informacje i porady z zakresu:

  • wyboru zawodu, zmiany zawodu,
  • nabywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  • podjęcia lub zmiany zatrudnienia (omawianie sposobów poszukiwania pracy, docierania do informacji o wolnych miejscach pracy; analiza przykładowych ofert pracy),
  • poszukiwania informacji o zawodach i specjalnościach,
  • informacji o kursach, szkoleniach i innych formach kształcenia,
  • pomocy w analizie rynku pracy pod kątem własnych preferencji zawodowych,
  • metod poszukiwania pracy w kraju,
  • przygotowania i analizy dokumentów aplikacyjnych (życiorys zawodowy, list motywacyjny, formularz aplikacyjny),
  • poszukiwania pomysłów i informacji o możliwościach odbycia stażu, praktyk zawodowych czy wolontariatu, z uwzględnieniem ofert organizacji pozarządowych,
  • metod rekrutacji i sposobów przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą,
  • warunków świadczenia pracy,
  • zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej (analiza predyspozycji przedsiębiorczych, wsparcie w ocenie szans na realizację pomysłu, wskazówki dotyczące treści biznesplanu oraz wniosku o dotację lub pożyczkę).

 

Osoby, które chciałyby skorzystać z porady indywidualnej na odległość u doradcy zawodowego, zapraszamy do kontaktu w godz. 8.00-15.00:

Gdańsk - pod numerem tel. 58 32 37 230, 607 836 734 lub na  adres e-mail: doradcy@wup.gdansk.pl

Słupsk  - pod numerem tel. 59 84 68 300, 609 694 191 lub na adres e-mail: doradcysl@wup.gdansk.pl

 

W przypadku wyboru formy mailowej prosimy, by korespondencja spełniała wymogi  określone w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256), co oznacza, że w treści korespondencji należy podać:

  • imię i nazwisko osoby zwracającej się z pytaniem,
  • adres (kod pocztowy, miejscowość, ulica, numeru domu i mieszkania),
  • konkretne pytanie - wskazanie sprawy.

Administratorem danych osobowych jest Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie BIP (Strona: RODO - klauzula informacyjna)

 

Na wiadomości nadesłane drogą e-mail odpowiemy w ciągu 24 godzin od odebrania informacji (z wyjątkiem sobót, niedziel oraz dni ustawowo wolnych od pracy).

 

Sprawdź również możliwości skorzystania z usług poradnictwa zawodowego w województwie:

Znajdź swojego doradcę

 

 

DOKUMENTY APLIKACYJNE

 

 

Zasady przygotowania CV i listu motywacyjnego

 
  1. Dostosuj dokumenty aplikacyjne do konkretnej oferty pracy:
    • zwróć uwagę na wymagania zawarte w ofercie pracy,
    • pokaż, że dysponujesz zasobami pozwalającymi sprostać czekającym cię zadaniom,
    • zamieść informacje istotne z punktu widzenia przyszłego pracodawcy,
    • przedstaw własne zasoby pozwalające sprostać czekającym cię zadaniom – doświadczenie zawodowe (w tym prowadzenie działalności gospodarczej), działalność w organizacjach, staże i praktyki, zrealizowane projekty, współpraca, osiągnięcia, działalność w kołach naukowych, wykształcenie, doświadczenia nieudokumentowane, wolontariat, kursy i szkolenia, uprawnienia i certyfikaty, obsługa komputera, obsługa maszyn i urządzeń, znajomość języków obcych, cechy charakteru, referencje, zainteresowania, predyspozycje fizyczne.

  2. Zadbaj o przejrzystość i estetykę dokumentów aplikacyjnych:
    • rozpocznij od kategorii stanowiącej twój największy atut w kontekście wymagań oferty,
    • zaprezentuj twoje kluczowe zasoby w kontekście oferty,
    • zadbaj o branżową terminologię opisując wykonywane zadania czy posiadane kompetencje,
    • używaj zwrotów charakterystycznych dla branży i stanowiska,
    • wybierz profesjonalne zdjęcie do CV, najlepiej wykonane przez fotografa.

  3. Zwróć uwagę na techniczne aspekty wysyłki dokumentów:
    • rozważ utworzenie oddzielnej skrzynki przeznaczonej wyłącznie do celów związanych z poszukiwaniem pracy,
    • zwróć uwagę na wskazówki zawarte w ofercie i postępuj zgodnie z nimi, jeżeli nie zamieszczono wytycznych – w pole tematu wpisz numer referencyjny oferty bądź nazwę stanowiska,
    • nazwij załączniki – określ rodzaj dokumentu (CV, LM), użyj imienia i nazwiska oraz wskaż nazwę stanowiska,
    • zadbaj o mały rozmiar załączników, rozważ zapisanie ich w formacie pdf.,
    • wyślij ukrytą kopię wiadomości na swój adres mailowy,
    • w treści maila zwięźle wyjaśnij cel przesłania wiadomości, możesz przedstawić swoje największe atuty istotne dla stanowiska; zastosuj zwrot powitalny i pożegnalny.

 

Jeśli chcesz skonsultować swoje dokumenty aplikacyjne lub potrzebujesz pomocy w ich tworzeniu - skorzystaj z pomocy doradcy zawodowego.

Ikona strzałki

 

 

 

Rodzaje CV

 

  • CHRONOLOGICZNE - jest to najbardziej powszechna i najczęściej stosowana forma tworzenia CV. Fakty w nim zawarte ułożone są w odwrotnej sekwencji czasu – od ostatniego miejsca pracy wstecz. Tytuły stanowisk i nazwy firm są pogrubione, a obowiązki
    i osiągnięcia na tych stanowiskach dokładnie opisane. Taka forma jest czytelna oraz przejrzysta. Pozwala na śledzenie przebiegu kariery zawodowej, zatrudnienia oraz ich ciągłości.
     
  • FUNKCJONALNE - daje możliwości przedstawienia doświadczenia zawodowego i umiejętności kandydata sklasyfikowane według głównych obszarów jego zainteresowań. Daty mogą być jedynie uzupełnieniem takiej wersji CV. Format ten podkreśla najważniejsze osiągnięcia i silne strony kandydata. Są one zazwyczaj uszeregowane w taki sposób, aby wesprzeć cel kandydata, jakim jest zdobycie konkretnej pracy.
     
  • UKIERUNKOWANE - stosowane w sytuacjach, gdy kandydat skupia się na ściśle określonym celu zawodowym lub określonym stanowisku. Wymaga skoncentrowania się na najważniejszych doświadczeniach zawodowych z branży, w której kandydat ubiega się
    o pracę.
     
  • KREATYWNE - jego istotą jest podejście twórcze, dzięki czemu daje możliwość zaprezentowania własnej indywidualności. W tym przypadku standardowy życiorys może zastąpić np. infografika, a kartkę papieru blok rysunkowy. Wszystko zależy od pomysłowości twórcy. Stosuje się go zazwyczaj w zawodach wymagających szczególnej kreatywności.
     
  • EUROPASS - to wystandaryzowany wzór dokumentów, który pozwala kompleksowo przedstawić swój profil zawodowy i jest uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dokumenty te umożliwiają zaprezentowanie wiedzy i umiejętności zdobytych nie tylko poprzez formalne kształcenie, ale także przez edukację nieformalną i uczenie się indywidualne.

Ikona strzałki

 

 

 

Błędy pojawiające się w dokumentach aplikacyjnych – jak ich unikać?

 

  • Brak przejrzystości i czytelności zamieszczonych informacji
    CV musi być napisane według schematu. Podział na sekcje sprawia, że staje się czytelne i przejrzyste.
     
  • CV pisane odręcznie
    CV jest twoją wizytówką zawodową, od tego dokumentu zależy, czy zostaniesz zakwalifikowany do dalszego procesu rekrutacji. Forma CV jest równie ważna jak jego treść merytoryczna. Napisany odręcznie życiorys może być nieczytelny i nie wywoła u rekrutera pozytywnego pierwszego wrażenia.
     
  • Uniwersalne CV
    Stworzenie jednego CV i przekazywanie go wielu pracodawcom jest błędem. Życiorys powinien być odpowiednio spersonalizowany pod każde ogłoszenie o pracę, na jakie aplikujesz.
     
  • Zbyt kreatywne CV
    Zachowaj zdrowy rozsądek przy tworzeniu CV. Pamiętaj, że w tego typu dokumencie najważniejsze są informacje o twoich kompetencjach i doświadczeniu. To one mają być na pierwszym planie.
     
  • Nieodpowiednie zdjęcie
    Unikaj zdjęć nieformalnych zrobionych np. podczas wakacji. Umieszczanie ich w CV jest nie na miejscu.
     
  • Zamieszczanie nieprawdziwych danych
    Najczęściej dotyczy to kwestii znajomości języków obcych oraz umiejętności. Pamiętaj, że wszelkie podane przez ciebie informacje zostaną zweryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a nieprawdziwe dane mogą wykluczyć cię z dalszego etapu rekrutacji.
     
  • Popełnianie błędów ortograficznych, gramatycznych, literowych, stylistycznych
    Używaj automatycznych korektorów tekstu lub skonsultuj poprawność dokumentów aplikacyjnych z inną osobą przed przekazaniem ich do pracodawcy.
     
  • Zamieszczanie zbędnych informacji np. miejsce urodzenia, nazwisko panieńskie, obywatelstwo, stan cywilny
    Każdy zbędny szczegół zawarty w CV odciąga uwagę od ważnych informacji. Podawaj tylko te dane, które są znaczące z punktu widzenia pracodawcy.
     
  • Brak danych kontaktowych, np. numeru telefonu lub adresu e-mail
    Pominięcie tych danych uniemożliwi kontakt pracodawcy z tobą.
     
  • Zamieszczanie nieprofesjonalnego adresu email
    Na potrzeby rekrutacji posługuj się profesjonalnym, formalnym adresem email, np. imię.nazwisko@domena.pl.
     
  • Stosowanie mało czytelnej czcionki
    Tworząc CV użyj czcionek Arial, Tahoma lub Calibri. Najbardziej popularna czcionka Times New Roman nie jest odpowiednia
    w przypadku sporządzania dokumentów aplikacyjnych.
     
  • Zbyt obszerne CV
    W CV powinieneś zawrzeć najważniejsze informacje z punktu widzenia stanowiska, o które się ubiegasz. Zbyt duża ilość tekstu zniechęca rekrutera do zapoznania się z nim.
     
  • Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych lub jej nieaktualna treść
    Jest to błąd dyskwalifikujący CV na wstępie, oznaczający brak twojej zgody na jego przeglądanie i przetwarzanie w celach rekrutacyjnych.
     
  • Nieodpowiedni format pliku
    Wybór nieodpowiedniego formatu pliku może uniemożliwić otwarcie go przez rekrutera. Najlepszą formą jest zapisane CV w formacie pdf, który także zabezpieczy go przed edytowaniem jego treści.

 

 

Ikona strzałki

 

 

 

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.