Przykładowe narzędzia pomocne w rozwijaniu kompetencji miękkich
Chłopska Gra Biznesu
Ekonomiczna gra planszowa inspirowana historią przedsiębiorczych rzemieślników z XVIII-wiecznego ośrodka andrychowskiego. Jest narzędziem edukacyjnym, szkoleniowym lub integracyjnym. Głównym zastosowaniem gry jest praktyczna edukacja na rzecz przedsiębiorczości oraz rozwijanie kompetencji społecznych. Chłopska Gra Biznesu angażuje emocje uczestników rozgrywki, otwiera na współpracę oraz pozwala na samodzielne realizowanie własnych planów.
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywność, innowacyjność w działaniu, chęć podejmowania inicjatyw, umiejętność negocjacji, podejmowania decyzji, pracy w grupie, rywalizacja
Liczba graczy: od 12 do 30 osób
Czas sesji: 45 min
StoryBits – karty o życiu
Karty z rysunkami przedstawiającymi bohaterów w różnych życiowych sytuacjach. Obrazki zawierają również zabawne elementy, pobudzając do budowania ciekawych historii (storytelling). Wykorzystywane w pracy szkoleniowej i coachingowej do poszukiwania rozwiązań oraz ułatwiające wyrażanie emocji.
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywność, analiza celów, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność konstruowania wypowiedzi
Gra Kandydaci – rekrutacja
Samorozwojowa gra karciana. W ciekawy sposób pozwala przećwiczyć umiejętności miękkie poprzez odgrywanie rozmów rekrutacyjnych oraz radzenie sobie z emocjami im towarzyszącymi.
Rozwijane kompetencje: m.in. zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie ze stresem, samomotywacja, inteligencja emocjonalna, asertywność, kreatywność wypowiedzi oraz umiejętności interpersonalne, perswazja, motywowanie do pracy, autoprezentacja
Story Cubes
Kostki z różnymi obrazami, na podstawie których uczestnicy tworzą historie, pobudzają swoją wyobraźnię, tworząc łańcuch skojarzeń. Grę można również wykorzystać jako sposób na pobudzenie grupy tzw. energizer. Ciekawe narzędzie pracy dla trenerów, coachów i nauczycieli.
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywność, twórcze myślenie, umiejętność prezentacji, umiejętność konstruowania wypowiedzi
Gry szkoleniowe. Andy Kirby. Materiały dla trenerów zestaw 1,2,3 z płytą CD
Zbiór gier szkoleniowych zawierający opisy celów szkoleniowych, przebieg ćwiczeń oraz spis materiałów. Proponowane gry mogą stanowić urozmaicenie w programie szkolenia, a ich wykorzystanie przełoży się na zwiększenie zaangażowania uczestników i rozwój kompetencji.
Rozwijane kompetencje: m.in. integracja grupy, motywowanie, budowanie zespołu, dokonywanie samooceny, podejmowanie decyzji, komunikacja werbalna i niewerbalna, trening asertywności, przekazywanie informacji zwrotnych, rozwiązywanie problemów,
CV, Co by było gdyby, Autor Filip Miłuński
Gra polega na konstruowaniu życiorysów postaci, które zdobywają wykształcenie, rozwijają hobby, zdobywają pracę. Pozwala na poznanie i rozpatrzenie różnych wariantów kariery zawodowej. Forma i wciągająca fabuła pozwoli trenerom długo podtrzymać zainteresowanie uczestników i pobudzi ich do refleksji nad przyszłością zawodową.
Rozwijane kompetencje: m.in. planowania, strategiczne myślenie, kreatywność
Rozegraj karierę
Kreatywna gra planszowa skierowana do osób, które kreują swoją ścieżkę zawodową i wkraczają na rynek pracy. W trakcie gry uczestnicy zdobywają informacje, dotyczące poruszania się po rynku pracy oraz skutecznego poszukiwania zatrudnienia. Ponadto podejmują decyzje o przyjmowaniu i odrzucaniu ofert pracy, uczestnictwie w warsztatach, szkoleniach, kursach, a także kontynuowaniu edukacji. Gracze przekonują się, że chcąc zdobyć zatrudnienie, warto poszerzać swoje kwalifikacje oraz nabywać nowe umiejętności, poprzez udział w stażach, bezpłatnych praktykach, wolontariacie.
Rozwijane kompetencje: m.in. analiza sytuacji i poszukiwanie rozwiązań, zdobywanie informacji z różnych źródeł, argumentowanie, podejmowanie decyzji, autoprezentacja, planowanie, umiejętności z zakresu aktywnych metod poszukiwania pracy
Karty Dixit
Karty o niezwykłej oprawie graficznej do wykorzystania w pracy indywidualnej i grupowej m.in. integracja grupy, poznanie siebie, diagnoza talentów i mocnych stron. Gra skojarzeń, która pobudza kreatywne myślenie, poszerza perspektywy, inspiruje do poszukiwania nowych rozwiązań.
Na rynku dostępnych jest kilka zestawów kart z różnych obszarów tematycznych (m.in. Przygody, Podróże, Początki, Marzenia, Wspomnienia, Wizje, Harmonia).
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywność, komunikacja, poszukiwanie rozwiązań, argumentowanie, podejmowanie decyzji, autoprezentacja, planowanie
Podróż bohatera
Gra do wykorzystania w pracy indywidualnej i grupowej z klientami. Innowacyjne narzędzie coachingowe, oparte na koncepcji monomitu Josepha Campbella - pracy z obrazami i metaforą, wspierające rozwój potencjału osobistego i zawodowego. Jej głównym założeniem jest wsparcie uczestników w wyznaczaniu i osiąganiu istotnych dla nich celów, motywacji do działania, analizy zasobów, tworzenia planu działania, podsumowania dotychczasowych doświadczeń.
Rozwijane kompetencje: m.in. analiza sytuacji i poszukiwanie rozwiązań, zdobywanie informacji z różnych źródeł, argumentowanie, podejmowanie decyzji, autoprezentacja, planowanie, motywacja do działania, kreatywność
Detektyw - zarządzanie czasem
Gra szkoleniowa rozwijająca umiejętność zarządzania zadaniami i priorytetami przy użyciu tzw. Matrycy Eisenhowera (ważne-pilne). Może być wykorzystana jako wprowadzenie do tematu planowania, ustalenia priorytetów zespołu, jako ćwiczenie integrujące zespół lub element Assessment/Development Centre. Fabuła gry jest wciągająca i pełna humoru (uczestnicy wcielają się w rolę detektywów, których celem jest rozwikłanie zagadki), co wpływa na zaangażowanie grupy.
Rozwijane kompetencje: m.in. planowanie, zarządzanie sobą w czasie, ustalanie priorytetów, praca w zespole, komunikacja, wywieranie wpływu
TIK TAK BUM
Gra składająca się z kart zawierających zestaw liter, nietypowej kostki oraz „tykającej bomby”. Uczestnicy losują karty z zestawem liter, na podstawie którego muszą podać wyraz zawierający te litery w określonym czasie. „Tykająca bomba” może być również wykorzystana w innych warsztatach np. jako energizer.
Rozwijane kompetencje: m.in. spostrzegawczość, koncentracja, komunikacja, negocjacje, praca pod presją czasu, kreatywność, współpraca w grupie
Gra na emocjach
Gra w skojarzenia, zawiera karty z emocjami, pozwala na wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej klientów. Umożliwia określenie, nazwanie, rozpoznawanie i zarządzanie emocjami. Każdy rysunek może mieć wiele skojarzeń, co gwarantuje świetną zabawę.
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywność, komunikacja, poszukiwanie rozwiązań, argumentowanie
Mistakos, konstrukcja z krzeseł
Gra to ciekawy gadżet do wykorzystania w trakcie warsztatów, szkoleń jako narzędzie np. integracyjne czy pobudzające energię w grupie. Ponadto używana jako metafora w pracy coachingowej. Celem gry jest ułożenie fantazyjnej konstrukcji z kolorowych krzesełek.
Rozwijane kompetencje: m.in. współpraca w zespole, kreatywność
Kolory Metafory
Zestaw zawiera karty z obrazami i pytaniami coachingowymi pobudzającymi do twórczego myślenia. Narzędzie do wykorzystania w pracy indywidualnej i grupowej m.in. w obszarach z zakresu poznania siebie, określania własnych wartości, przekonań, rozwiązywania problemów, pobudzania do zmiany, formułowania celów czy integracji.
Rozwijane kompetencje: m.in. kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów, komunikacja, argumentowanie, praca w zespole, planowanie
Poker osobowościowy
Gra zawiera zestaw kart z pozytywnymi cechami osobowości. Uczestnicy przekazują sobie karty, udzielając również informacji zwrotnej. Narzędzie do wykorzystania w pracy indywidualnej i grupowej umożliwiające uczestnikom poznanie siebie, zdobycie informacji na temat tego, jak postrzegają mnie inni, zwiększenia pewności siebie, określenia swojej roli w zespole.
Rozwijane kompetencje: m.in. komunikacja, praca w zespole
Ćwiczenie „Licytacja marchewk”
Celem ćwiczenia jest zwiększenie świadomości uczestników odnośnie czynników motywujących ich do działania, a także podniesienie ich poziomu motywacji do zmian. Do wykorzystania w trakcie zajęć grupowych. Uczestnicy biorą udział w licytacji zaproponowanych przez nich motywatorów (rzeczy, które sprawiają, że „chce im się chcieć”). Prowadzący odnotowuje w tabeli informacje o nabywcach poszczególnych motywatorów, ilości ofert kupna i cenach sprzedaży. Po zakończeniu licytacji (brak motywatorów lub brak pieniędzy) ma miejsce dyskusja wokół zagadnień: Kto kupił jakie motywatory, ile kupił, ile za nie zapłacił? Dlaczego ktoś wydał wszystkie pieniądze na dany zakup? Czy uczestnicy kupili to, co chcieli? Czy kupowali te motywatory, które wcześniej wskazywali jako ich osobiste? Które motywatory cieszyły się największą/ najmniejszą popularnością (liczba składanych ofert).
Rozwijane kompetencje: m.in. świadomość własnych motywatorów, gotowość na zmiany, komunikacja, argumentowanie
Źródło: Scenariusz zajęć z grupą wychowawczą „Co zrobić, aby chciało się chcieć. Sposoby skutecznego motywowania do działania”, oprac. Ewa Frołow
http://www.lcre-lomza.webd.pl/pdf/Scenariusz_zajec_Ewa_Frolow.pdf
Ćwiczenie „Najważniejsze dla mnie wartości”
Ćwiczenie ma na celu określenie wartości istotnych w kontekście pracy. Uczestnicy, bazując na otrzymanej liście wartości, dokonują ich hierarchii według stopnia ważności. W kilku zdaniach opisują sytuację ze swojego doświadczenia zawodowego, w której wartości (ważne bądź nieważne) odegrały główną rolę.
Rozwijane kompetencje: m.in. dokonywanie samooceny, świadomość własnych wartości związanych z pracą, komunikacja, praca w zespole, umiejętność konstruowania wypowiedzi
Źródło: „Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym”; program Leonardo da Vinci, Czerwiec 2012
Ćwiczenie „Klucz do sukcesu jest ukryty w nas samych”
Ćwiczenie ma na celu określenie preferencji zawodowych i potencjału zawodowego. Uczestnicy na podstawie stworzonego plakatu przedstawiającego drzewo (obrazujące posiadane przez nich kwalifikacje, mocne strony, umiejętności) odnoszą się do czynności zawodowych zaproponowanych przez innych uczestników. Następnie wskazują, z którymi są w stanie się identyfikować.
Rozwijane kompetencje: m.in. dokonywanie samooceny, świadomość własnego potencjału zawodowego, komunikacja, praca w zespole, umiejętność konstruowania wypowiedzi, argumentowanie
Źródło: „Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym”; program Leonardo da Vinci, Czerwiec 2012
Ćwiczenie „100 (200 lub 300) nowych miejsc pracy i pomysłów na działalność gospodarczą”
Celem ćwiczenia jest skłonienie uczestników do kreatywnego myślenia, poszukiwania alternatywnych możliwości rozwoju zawodowego (tworzenie nowych miejsc pracy) i generowania pomysłów biznesowych. Uczestnicy pracują w kilkuosobowych grupach. Na początku indywidualnie wymyślają propozycje nowych miejsc pracy/działalności gospodarczej, po czym przekazują kartkę pozostałym osobom w grupie, które dopisują swoje pomysły (każdy uczestnik powinien otrzymać propozycje od wszystkich osób w grupie).
Rozwijane kompetencje: m.in. świadomość własnego potencjału zawodowego, kreatywność, komunikacja, praca w zespole, wzrost poziomu motywacji
Źródło: „Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym”; program Leonardo da Vinci, Czerwiec 2012
Ćwiczenie „Rozumienie języka ofert pracy, opracowanie profilu”
Celem ćwiczenia jest nauka poprawnej interpretacji treści ogłoszeń o pracę, by uczestnicy potrafili oceniać swoje profile kompetencyjne w odniesieniu do wymagań pracodawców. Uczestnicy w małych grupach analizują kilka ofert pracy, otrzymanych od trenera, zwracając uwagę na opis firmy i formę zwracania się do potencjalnych kandydatów, komunikaty ukryte między wierszami, a także odróżnianie wymagań zasadniczych od „mile widzianych”. Każda z grup przedstawia wszystkim wyniki swojej pracy i omawia, w jaki sposób zinterpretowała oferty. Ćwiczenie może być pomocne przy pisaniu listu motywacyjnego.
Rozwijane kompetencje: m.in. analiza danych, komunikacja, praca w zespole, autoprezentacja, konstruowanie wypowiedzi
Źródło: „Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym”; program Leonardo da Vinci, Czerwiec 2012
Zachęcamy do kreatywnego wykorzystania powyższych narzędzi poprzez dostosowanie materiałów w nich zawartych do potrzeb klientów.