Zanim zaczniesz świadczyć usługi e-poradnictwa:
- określ grupę docelową, do której będziesz kierował działania doradcze, biorąc pod uwagę np. status na rynku pracy, wiek
- zbadaj potrzeby grupy docelowej w celu przygotowania oferty dostosowanej do oczekiwań klientów; skorzystaj z ankiet badających potrzeby uczniów, studentów, osób dorosłych opracowanych przez doradców zawodowych grupy roboczej ds. jakości i upowszechniania poradnictwa zawodowego w ramach PSPZ:
Ankieta badająca potrzeby uczniów, studentów.pdf
Ankieta-badajaca-potrzeby-osob-doroslych.pdf
- sprawdź możliwości techniczne – określ dostępne zasoby: urządzenia, szybkość Internetu oraz dostęp do platform i aplikacji, umożliwiających kontakt z klientem
- zadbaj o przejrzystość przekazywanych informacji – wybierz narzędzia i techniki komunikacji pod kątem potrzeb i możliwości grupy docelowej
- opracuj narzędzia do zdalnej pracy z klientem
Kompetencje przydatne w realizacji e-poradnictwa:
- umiejętności cyfrowe – wykorzystanie nowoczesnych technologii do pracy z klientem
- podstawowa wiedza dotycząca kwestii technicznych, umożliwiająca wsparcie uczestników w trakcie prowadzenia np. wideokonferencji
- wielozadaniowość m.in. w trakcie prowadzenia wideokonferencji, transmisji na żywo czy webinariów – przedstawianie prezentacji równolegle z obsługą czatu, reagowaniem na komentarze uczestników i rozwiązywaniem problemów technicznych
- umiejętność tworzenia kreatywnych treści i grafik na strony internetowe
- umiejętność wykorzystania mediów społecznościowych w pracy doradczej
- gotowość do ciągłego rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji