Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Czym jest poradnictwo zawodowe na odległość?

Drukuj

Poradnictwo zawodowe na odległość – oznacza świadczenie usług poradnictwa zawodowego za pośrednictwem narzędzi ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych): Internetu, telefonu, poczty elektronicznej, w formie komunikacji bezpośredniej lub pośredniej.

Obecnie Internet stwarza możliwości realizowania doradztwa z każdego miejsca na świecie, dla nieograniczonej liczby osób, przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Umożliwia także doradcom zawodowym współdziałanie, wymianę doświadczeń ze specjalistami z różnych dziedzin oraz oferuje dostęp do zasobów, bardzo często – nieodpłatnie.

Korzyści e-poradnictwa:

  • elastyczny czas pracy – doradca nie musi natychmiast udzielić odpowiedzi na pytanie klienta, ma czas na jego przemyślenie oraz na znalezienie potrzebnych informacji
  • możliwość konsultacji problemu/pytania klienta z kilkoma specjalistami – dzięki temu ogranicza się ryzyko błędnej interpretacji
  • możliwość wcześniejszego przygotowania bazy odpowiedzi na najczęstsze pytania klientów
  • możliwość oceny postępów klienta w realizacji jego celów poprzez stały dostęp do historii korespondencji np. mailowej
  • kontakt zdalny – dobrze się sprawdza jako wstęp do bezpośredniego spotkania
    z doradcą lub jako dalszy kontakt z klientem po zakończonym procesie doradczym
  • możliwość łączenia e-poradnictwa z innymi wykonywanymi przez doradcę zawodowego zadaniami
  • strony internetowe poświęcone poradnictwu zawodowemu (np. porp.pl) obsługiwane przez specjalistów – wpływają na podnoszenie jakości doradztwa zawodowego
  • doradca zawodowy może szybciej pomóc klientowi, którego pytania są przemyślane a potrzeby wstępnie sprecyzowane – klient zapoznając się z artykułami, filmami instruktażowymi i innymi materiałami przygotowanymi przez doradców zawodowych na platformach internetowych, uzyskuje wstępne merytoryczne przygotowanie do rozmowy z doradcą zawodowym

Ograniczenia e-poradnictwa:

  • kontakt za pośrednictwem urządzeń technicznych – brak bezpośredniej interakcji
  • ograniczona możliwość uzyskania informacji zwrotnej – obserwacji osoby radzącej się (komunikacja niewerbalna, zachowanie)
  • anonimowość, trudność w zbudowaniu zaufania i odpowiedniego poziomu zrozumienia pomiędzy doradcą zawodowym a klientem – doradca zawodowy, dysponując wyłącznie wersją wydarzeń relacjonowaną przez klienta, może mylnie odczytać jego sytuację i oczekiwania (ryzyko budowania przez klienta fałszywego obrazu siebie, swojej sytuacji i swojej roli)
  • bariery technologiczne ­– związane z użytkowaniem komputera i innych urządzeń
  • bariery finansowe – związane z dostępem do komputera, sprzętu audio-wideo, szybkiego Internetu

E-poradnictwo sprawdza się, gdy klient oczekuje natychmiastowej porady, szybkiej odpowiedzi. Nie musi umawiać się na konkretny, czasem odległy termin spotkania. Usługi poradnictwa zawodowego na odległość są świetnym uzupełnieniem tradycyjnej formy kontaktu doradcy zawodowego twarzą w twarz z klientem.

 

Źródła: 

  •  Błaszczykiewicz - Doradztwo zawodowe online i kompetencje ICT
  • Łodyga O., Nowe technologie komunikacyjne w kontekście rozwoju zawodowego człowieka, [w:] Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, red. D. Kukla, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009
  • Poradnictwo zawodowe na odległość, Ministerstwo  Gospodarki  i  Pracy, Departament  Rynku  Pracy, Warszawa 2004
  • Siarkiewicz, E., Wojtasik,B.(eds.).(2008). Być doradcą! Doświadczenia i refleksje. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.